| Kääntöpöytä | |
| ... | Nyt tarviis jonkun niksin. Tallin eteen pitäis nikkaroida HO kääntöpöytä, kääntölava kumpi on sitten virallinen nimi. Pöydän pituus on 25,5cm eli onko jotain vippaskonstia tai nyrkkisääntöä millä mitata kiskojen paikat pöydän ympärillä? Ongelmaksi kehkeytyi se että kiskot eivät näytä osuvan pöydältä tulevien kiskojen kanssa, joo osa osuu hyvin kohdilleen mutta sitten muutaman kiskon jälkeen ei enää osukkaan. Jossakin on virhe mutta missä? |
| ... | Veikkaan, että mitoitusvirhe. Yleensä pilttuuraiteiden välinen etäisyys toisistaan on 15 astetta. Mittauspiste on kääntölavan keskipisteessä. Kääntölavan pituudella ei sinänsä ole tässä asiassa merkitystä. Jos lava on lyhyempi, kasvaa montun reunan ja veturitallin etuseinäin välinen etäisyys. Petri |
| ... | Just lueskelin Märklin kuvastoa ja siinä myös mainitaan tuo 15 astetta, eli pitää keittää uus kahvi ja alkaa mittalemaan. Kiitti tiedosta. |
| ... | lainaten:Kerro lisää! Onko kääntölava kaupallinen? Minkä valmistajan? Mikä veturitalli sulla on? Miten alunperin päättelit raiteiden sijainnin? Usein kannattaa lähetä siitä käöäntölavasta itsestään, ja katsoa minne se pysähtyy, ja sijoittaa kiskot montun reunalta sen mukaan. Jos lava kiertää puoli kierrosta, ja sen jälkeen kiskot eivät enää tapaa, on kääntölavalla kiskot väärässä kohdassa. Tapiolassa toimittiin seuraavasti: Ensin tehtiin kääntölava ja siihen juotettiin kiskot kevyesti paikoilleen niin tarkaan kun se meiltä onnistui. Montun reunaan tuotiin raide lavan kiskojen mukaan. Sitten lavaa pyöritettiin puoli kierrosta ja katsottiin uudestaan. Jos kiskon päät ei täsmää, on vika kääntölavan kiskoissa, ne eivät olleet keskellä. Sitten siirrettiin kiskoja virheen suuntaan, ja kiskoja montun reunalla myös (noin puoliväliin virheestä). Taas ympäri ja sitten lavan kiskojen siirtoon tässä päässä lavaa. Näin saatiin kiskot pikkuhiljaa siirrettyä lavalla oikeaan paikkaan. Sen jälkeen saattoi lavan avulla asetella muut montun reunasta lähtevät kiskot kumman tahansa kääntölavan pään mukaan, ja aina soi. Kohdistamiseen meni kaikkiaan varmaan toista tuntia. Meillä lava on itse tehty, ja talli on tehdastekoinen, ja silloin kulma valittiin tallin mukaan, noin 15 astetta se taisi olla. [url]http://www.taprk.org/fin/project/turntable/[/url] pekka |
| ... | Talli on osa Pasilan tallia missä on tarkoituksella jätetty liimaamatta esim etuseinät että saa mulkata niitä jos on tarpeen ja pasilan kääntölava. Tuota epäilin myös että lavassa olis kiskot hieman vinossa vaikkakin silmä ei sitä huomaa (tai sit on silmät yhtä kierossa). Pitää nyt tehä uus pohja lavalle ja alottaa purkaan ongelmaa siitä. Kiitti vinkistä! |
| ... | Jos käyttää valmiita kääntöpöytiä, tuo jako ja suuntaongelma ei kai ole enää ongelma, sitä vastoin olen miettinyt veturitallien toimintaa ihan käytännössä, miten toimii tallien ovet, onko ne avattava käsin, vai miten esim. Kibrin tallin ovet toimii? Voisin olettaa, että esim. Märklinin omat tallit toimii jopa automaattisesti, mutta entäpä nuo tarvike tallit? Kallita ne kaikki kuitenkin on, eli onko vastinetta rahoille? Markku |
| ... | Mulla oli Fallerin talli ja kun veturin ajoi sisään (perille asti) niin veturin etupuskimet työnsi palkkia johon oli kiinnitetty "rautalangat" jotka vetivät ovet kiinni ja kun veturilla peruutti ulos niin tämä samainen palkki palautui jousien avulla takaisin alkuasentoon ja ovet avautuivat. En tiedä miten muiden tallit toimivat... Noh olihan hankalasti selitetty mutta toivottavasti ymmärsit :) |
| ... | Itse olen tehnyt kääntöpöydän pistoraiteet flex-kiskosta, jolloin kiskoa voi siirtää pölkkyjen päällä ja siten säätää kiskojen päiden välistä rakoa. Pienen kulmavirheen voi korjata kun kiinnittää ensin pistoraiteet vain takaosastaan ja vasta koeajon jälkeen tarkasti etureuna oikeaan kohtaan. Tämä kaikki siis käyttäen flex-kiskoja. Valmiissa pöydissä on liitoskohdat kai usein valmiina, joten niiden kanssa ei näitä ongelmia ole. Eikös muuten Pasilan kääntölavan jako ole niin tiheä, että kiskot menevät ristiin toistensa kanssa? Juha |
| ... | Moikka vaan mun "verstaalta". Lueskelin juttujanne kääntöpöydästä, olen itse hommaamassa sellasta (tuli kolmen junan talli jo hommattuu). 1.Kysymys? Kyinka syvä sen täytyy olla sen "montun"? Itselläni on lastulevy pöytänä ja sen päällä tuulensuojalevy. Riittääkö tuo tuulensuojalevyn poisto tuosta kohdasta mihin "karuselli" tulee? Tuulensuojalevyn paksuus n.12 mm. 2.Kysymys? Mulla on Fleismannin rata (analokinen) kumpi siihen täytyy ottaa AC vai DC järjestelmä? katselin kuvastoa ja menin solmuun sähköissä... Markku55 kyseli noista ovista kuinka toimii, mulla toimii veturinpainosta, riittävänlähelle ajaa-->avautuu ja kun poistuu -->sulkeutuu (myyjän puheitten mukaan) Talli on vielä lootassa,kokoan ja kerron ajoinko ovista läpi ;) |
| ... | Täällä ollaan myös tallia rakentamassa. Tallina Hy vanha, 3- pilttuinen. Ja olen myös suunnittelemassa kääntöpöytää. Tallin ovet tulenevat aukeamaan automaattisestikin, kun pöytä on kohdalla ja lukittunut jollain tavalla. Rakentelua ja kytkentöjen funtsaamista tiedossa. Kibrin talli on paljon suomalaisen tallin näköinen. Vaan korsteenit pitäisi olla katon etulappeella. Masiinat kun ajettiin tenderi edellä talliin. Mm. Riihimäen talleissa raiteet ovat jonkin verran ristikkäin. Riippunee kääntöpöydän halkaisijastakin. Ja vastapäisten ( tulo-)raiteiden kohdista, kun ao. kohdalla pitänee toisella puolen kääntöpöytää olla ohiajovaraa. |
| ... | Jos ongelmana on vain korsteenien sijoitus, niin eiköhän ne voi sijoittaa oikeinkin, ja täyttää vaikkapa spakkelilla ne vapaiksi jäävät reiät? |
| ... | Kibrin tallissa ovet ovat käsikäyttöiset. Se on sitten harrastajasta kiinni haluaako värkätä ovista moottorilla ohjatut. Oheisessa linkissä on Hyvinkään tallista mallattu kolmepilttuinen versio, jossa ovet avautuvat ihan käsipelillä. Kuvasta näkyy myös savutorvien paikoitus. http://vaunut.org/kuvasivu.php/30708 |
| ... | Jatketaan tallin oviaihetta. Olen saanut kynsiini lennokkien(viallisina!) servoja. Niistä elektronikka huitsuun. Jotkin ovat ympäripyöriviä, niistä myös potikka pois. Jos on vain sektoriliikerata, niin niihin potikka jää paikoilleen ja myös potikasta johtimet ulos. Näin voisi saada käyttöön asennontunnistus. Näitä moottoreita olen ajatellut käyttää mm tallin oviin. Käyttöjännite 5V:n luokkaa ja toimii hyvin paljon pienemmilläkin jännitteillä. Hitaammin vaan. Se on hyvä. |
| ... | Vollmerin tallissa on ohuet metallitangot yhdistettynä oviin ja tallin takapäässä on tankoon yhdistetty muovilappu.Veturin ajaessa päin tätä muovipalaa,ovet sulkeutuvat ja avautuvat taasen kun veturi koskettaa ovia.Jonkinlaista jousilankaa nämä lienee.Tallin alustassa on reilunkokoiset reiät ruuveille sekä kattopalat saa irti helposti huoltoa ajatellen.Katossa on tilaa hyvin vaikka valaisinten asennukseen.Nuo Vollmer/Kibri:n veturitallit löytynee Märkliniltä,Fleischmannilta ja Rocolta,pakattuna em.valmistajien omaan laatikkoon. |
Copyright © 2005-2012 Rautatiemuseon keskustelufoorumit. All Rights Reserved