| Motorolan dekooderin ohjelmointi | |
| ... | Moro bois, ongelma on seuraava: ostin Italiasta Rivarossin BR 96 Malletin (kaksikisko tasavirta järjestelmälle), jossa on valmiina Arnoldin Motorola formaatin dekooderi. Voiko dekooderia ohjelmeoida muulla kun Arnoldin järjestelmällä? Onko helpompaa vain vaihtaa DCC dekooderi Motorolan tilalle (Motorola ei jokatapauksessa käsittääkseni toimi yhteen DCC:n kanssa, korjatkaa jos olen väärässä)? Dekooderin vaihto lienee tyyliin piuhat poikki ja uusi samoihin piuhoihin kiinni? Onkohan piuhojen värit samat? Kyseessä on Arnoldin 81200 dekooderi. Nyt on selvinnyt lisää: dekooderi on sama kuin Märklinin digitaaleissa, Motorolan formaatin dekooderi. Ja koska Rivarossi on nykyään kompusta LIMA/Jouef/Arnold/Hornby konsernissa, niin myöskin heidän digiveturit toimitetaan Arnoldin digijärjestelmään sopivalla dekooderilla. Pystynköhän koodaamaan dekooderia Märklinin yksiköllä jollakin tapaa, vaikka Märklin onkin vaihtovirta järjestelmässä? Itse epäilen asiaa. Ohjeissa sanotaan että koodaus voidaan suorittaa millä tahansa keskusyksikölä joka on NMRA-standardien mukainen (jos oikein ymmräsin). Että mitäs tekis? |
| ... | Eipä hätää. Arnoldin dekooderi ymmärtää myös DCC:tä. Ohjelmointi onnistuu NMRA:n mukaisilla ohjaimilla eli yleisimmillä DCC-yksiköillä. lisäinfoa esim: http://www.digital-bahn.de/info_lokd/arnold.htm juha |
| ... | Kiitos linkistä Juha, tarkottaako tuo nyt sitä, että pääsen muuttamaan parameterjä esim. ROCOn vehkeillä? Ja että jos ja kun laitan tuon sinänsä helvetin komean veturin DCC radalle ja näppäilen dekooderin osoitteen, toimii se kun mikä tahansa muukin samalla radalla kulkeva DCC-veturi? Oon vähän hukassa tän digitaalisuuden hienouksissa. Haluan päästä muuttamaan parametrejä sen takia, että haluan laittaa päälle mahdollisuuden ajaa myös analoogisesti, tehdasasetus on vain digital. |
| ... | Sen pitäsi toimia suoraan, jos käytössä on vain DCC-järjestelmä. Arnoldin dekoodereilla on ollut ongelmia, jos käytössä on yhtäaikaa sekä DCC- että Motorola-dekoodereita (esim. Intelliboxilla). Tällöin täytyy automaattinen protokollan tunnistus ohjelmoida pois päältä, Muistaakseni CV49. Rocon LokMausilla voi ohjelmoida dekoodereita vain osittain, sillä niillä ei voi antaa yli 99 CV-arvoja. Rocon uusi MultiMaus korjaa tämän puutteen. juha |
Copyright © 2005-2012 Rautatiemuseon keskustelufoorumit. All Rights Reserved